Šoruden Rīgas Valsts tehnikuma audzēkņiem bija iespēja piedalīties divās mācību ekskursijās uz Doma laukumu, ko organizēja vēstures un sociālo zinību skolotāja Sandra Ozoliņa. Ekskursijas notika 2025. gada 15. septembrī un 16. oktobrī, un tajās piedalījās TA1, DE, M1, TP1, kā arī L1 un SC1 grupu skolēni.
Abu ekskursiju galvenais mērķis bija izzināt kultūras mantojuma nozīmi sabiedrībā un analizēt dažādas interpretācijas par vēsturisko objektu saglabāšanu un attīstību. Skolēni iepazinās ar pretrunīgiem viedokļiem par Doma laukuma un Vecrīgas ielu regulācijas projektu, kas ir spilgts piemērs tam, kā vēsturiskā apziņa, pilsētas attīstība un kultūras pieminekļu saglabāšana savstarpēji mijiedarbojas.
“Mēs runājām par to, kā mainās sabiedrības attieksme pret kultūras mantojumu dažādos laikos un kā šīs pārmaiņas ietekmē pilsētas seju un cilvēku vēsturisko atmiņu,” stāsta skolotāja Sandra Ozoliņa. Ekskursiju laikā skolēni veica novērojumus un uzdevumus, kuros analizēja:
· kultūras mantojuma lomu pilsētas identitātes veidošanā;
· sabiedrības iesaisti kultūras pieminekļu saglabāšanā;
· vēsturisko notikumu un vietu nozīmi mūsdienu apziņā;
· argumentu veidošanu diskusijai par tēmu “Kultūras mantojuma kā vērtības nozīme un sabiedrības iesaistīšanās iespējas tā saglabāšanā starpkaru periodā un mūsdienās.”
Šāda pieeja ļāva audzēkņiem mācīties ārpus klases vides, izmantojot Rīgas vēsturisko centru kā atvērtu mācību telpu, kur vēsture kļūst taustāma un saprotama caur pašu pieredzi. Ekskursijās piedalījās skolēni no vairākām Rīgas Valsts tehnikuma grupām: TA1, DE, M1, TP1 grupas – 15. septembrī; – L1 un SC1 grupas – 16. oktobrī.
Ekskursijas laikā skolēni apzinājās, ka kultūras mantojums ir nozīmīga sabiedrības identitātes sastāvdaļa. Tā ir iespēja saprast, kā vēsturiskie notikumi un arhitektūra veido mūsu kolektīvo atmiņu un kā katra paaudze var atstāt savu ieguldījumu kultūras saglabāšanā.
“Šādas ekskursijas palīdz skolēniem ieraudzīt vēsturi dzīvē – ielās, ēkās, cilvēku stāstos. Tie veicina izpratni par to, ka kultūras mantojuma saglabāšana nav tikai ekspertiem uzticēta atbildība, bet arī mūsu visu kopīgs uzdevums,” piebilst skolotāja Sandra Ozoliņa. Abas ekskursijas bija nozīmīga daļa no vēstures un sociālo zinību mācību procesa, palīdzot skolēniem attīstīt kritisko domāšanu, vērtēt sabiedrības attieksmi pret kultūras pieminekļiem un veidot argumentētus viedokļus.
Rīgas Valsts tehnikuma audzēkņi atzina, ka šāda pieredze palīdzēja labāk izprast Rīgas vēsturisko vidi un kultūras mantojuma vērtību mūsdienu kontekstā.
Ekskursijas vadīja: vēstures un sociālo zinību skolotāja Sandra Ozoliņa


